5 marketingových pravidel, které nás naučil Jaromír Soukup

Zlatan Ibrahimovič a Jaromír Soukup vejdou do baru. Objednají si drink a řeší, proč se o nich tak často mluví. Ibra se šibalsky usměje a začne vyprávět, co předcházelo jeho legendárnímu gólu a rozhovoru, kterými si kolem prstu omotal celé USA. „Slyšel jsem diváky, jak skandují, že chtějí Zlatana, tak jsem jim dal Zlatana.“* A halfvolej do šibenice ze 40 metrů byl na světě.

Externí zaměstnanec Hradu se však nenechá zahanbit a spustí: „Chtěl jsem, aby diváci chtěli Jaromíra Soukupa, tak jsem jim dal Jaromíra Soukupa.“ ** A zatímco samozvaný Syn Boží ze svého ega vytvořil prodejní značku, mecenáš partner Kateřiny Brožové je kvůli němu pro smích. Jeho televizní vzestup a neodvratně se blížící pád nás ale obohatil o 5 marketingových pravidel, které by měl každý seriózní podnikatel znát. Tak otočme list (s malým „l“) a pojďme na ně.
*To se opravdu stalo
**To se s největší pravděpodobností také stalo

1. Neopodstatněné sebevědomí je směšné

Takový Zlatan je velkohubý a myslí si o sobě jen to nejlepší, ale v jeho prohlášeních je kromě arogance výrazně zastoupená i jasná nadsázka. Ví, že přehnaná skromnost neprodává, ale záměrně zveličená upřímnost ano. On se tím odliší, ale nikdy nezesměšní, protože je špička v oboru a může si to dovolit. Podobné chování ze strany amatéra však svědčí o naprosté ztrátě soudnosti a vede k posměchu. Tím spíš, je-li míněno smrtelně vážně.

2. Všeho se přejíte, obzvláště pak špatného jídla

Středa, čtvrtek, pátek, sobota i neděle, každej den jsem Na Kovárně, Na Kovárně v Braníku. Tak zpívají, a svého času to i opravdu dělaly, Tři Sestry. A kromě zdravotního hlediska na tom nebylo nic špatného, hospodský Fanánka a spol. vždy viděl rád a pivo i štamgastvo tam prý bylo vyhlášené, takže častá frekvence návštěv dávala smysl pro všechny strany. Platí to i pro diváky TV Barrandov?

  • Pondělí - Instinkty Jaromíra Soukupa.
  • Úterý – Aréna Jaromíra Soukupa.
  • Středa – Kauzy Jaromíra Soukupa + Jaromír Soukup LIVE.
  • Čtvrtek – Duel Jaromíra Soukupa + Jak dopadly kauzy Jaromíra Soukupa.
  • Neděle – Týden podle Jaromíra Soukupa.

… a to ještě nepočítám pořady Týden s prezidentem a Takhle tu žijeme, které také uvádí majitel Medey, ale není to čistě jeho one man show. Podobný případ jsou Moje zprávy (a Moje zprávy plus), jež se prostřednictvím šokujícího vypuštění moderátorova jména z názvu rafinovaně snaží vzbudit dojem, že se na stanici vysílá i objektivní zpravodajství, což je povinnost, která pro každou televizi vyplývá ze zákona.

„A není to málo, Jaromíre Soukupe?“ zeptal by se Cimrman. Pro Jaromíra Soukupa bezpochyby, ale i ti jeho nejvěrnější by pravděpodobně odpověděli jinak. Co z toho plyne? Nenahrazujte kvalitou kvantitou a nepřehánějte to s prezentační aktivitou. Nechcete přece, aby se vás publikum přejedlo.

3. Nevrhejte se do rozbouřených vod, dokud neumíte plavat

Žádný učený z nebe nespadl. Každý musí nějak začít, a i ty největší kapacity z oboru se nejprve musely svému řemeslu učit. Nechte svému podnikání přirozený průběh, začněte od píky a nestyďte se za to, že začínáte. Klienti to pochopí a budou ohleduplní. Uvidíte, že postupně vám poroste jak byznys, tak odbornost. S výraznějším promem počkejte, až se trochu otrkáte a budete mít co nabídnout. Nesnažte se hned dostat do první ligy, pokud na ni nejste připraveni. Jinak riskujete, že budete vypískáni.

4. Negativní reklama je… stále negativní reklama

Většina z nás má přehled o těch největších perlách, které se v některém z 943 pořadů Jaromíra Soukupa objeví, ale kolik lidí se opravdu kouká na TV Barrandov? Peoplemetry mluví jasně. Všechno podstatné se dozvídáme až ze sociálních sítí, kam to umístí jeden z mála fajnšmekrů, kteří si libují ve sledování absurdního divadla.

Na koláče sledovanosti nemá ztráta soudnosti žádný pozitivní vliv, tak k čemu je vlastně dobrá? Ano, určitou lokální proslulost vám zajistí, avšak pokud je vaším cílem cokoliv jiného, určitě ho touto formou nedosáhnete. Všichni vás budou znát, ale nikdo vás nebude brát vážně. Občas se podívá, co to zase vyvádíte, ale nikdy se skutečným zájmem, nýbrž čistě pro pobavení. Chcete mít takovou pověst?

5. Nekvalitu nezachrání ani sebelepší marketing

Masivní kampaň a šikovný marketingový plán může přivést zákazníky, ale nedostatečná kvalita služeb je zase spolehlivě odežene. ANO, někdy to zklamání z nenaplněných slibů můžeme činem vyjádřit až za 4 roky, ale většinou lze zvolit konkurenci hned. Nezapomínejte, že fundovanost je základ a marketing jen nadstavba. A pokud první neodpovídá druhému, tak dříve nebo později dojdou lidi, které byste ještě mohli svým PR napálit.

Pár slov závěrem

Největší klaun na televizních obrazovkách není z Manéže Bolka Polívky a smích budí zcela nechtěně. Dbejte na to, ať ve své branži nepůsobíte stejně.Cílíte přece na peněženky zákázníků, nikoliv bránice.



Zajímá vás, jak propojit serióznost s vtipem? Lajkněte mě na Facebooku a sledujte Instinkty Koktajícího copywritera. ☺