Nejčastější copywriterské chyby při tvorbě webu – děláte je taky? II.

V minulém článku jsme si ukázali některé z těch nejčastějších copywriterských chyb při tvorbě webu, tak vynechejme nějaké zdlouhavé intro a představme si i ostatní. Můj denní chléb je pěkný bochník a dnes jsem vám z něj ukrojil další krajíc, tak dobrou chuť. Čeho byste se měli na svých stránkách vyvarovat?

4. Žádná výzva k akci

Nahodit návnadu, chytit na udičku a pustit zpět do vody si možná mohou dovolit sportovní rybáři, ale podnikatelé určitě ne. Těm by hned někdo vypálil rybník... Pravidelně se setkávám s tím, že klienti mají na prodejní stránce v rámci možností vymazlený obsah, který však postupně vyšumí do ztracena. Řeknou, co mají na srdci a myslí, že to návštěvníka přesvědčí a ten si pod vlivem toho, co si přečetl, prokliká webem a objedná si vaše služby. Chyba. A naprosto zbytečná. Výzva k akci je přirozením zakončením jakéhokoli prodejního textu. Pokud tedy má být opravdu prodejní.

5. Více než jedna výzva k akci

Opačný extrém. A také dost častý. Představte si, že máte našetřeno na dovolenou a jdete do cestovní kanceláře, abyste zase po nějaké době jeli k moři. Ochotný prodejce vás vyslechne, dlouze se zamyslí a poté otevře katalog na stránce „Seychely“. Luxusní hotel, nádherné pláže, skvělá cena a prověřený dopravce, prostě no brainer. Vůbec nevadí, že odlet je až za čtvrt roku. Už pomalu hledáte propisku, ať to máte čím podepsat, když v tom ten milý pán vypálí:

  • Nechcete raději odletět za teplem hned? Zrovna jsme dostali zajímavou last minute nabídku na Ibizu. Podívejte.
  • Bodlo by vám strávit pár dnů ve vyhlášených budapešťských lázních? Jen pár hodin vlakem, krásné město a zaručený relax. Vřele doporučuji.
  • Je libo romantický víkend v Paříži? V tuto roční dobu tam je nádherně.
  • A co takhle turistika v Alpách? Nic se nevyrovná putování po hřebenech , završeným koupačkou v termálním jezírku s výhledem na zasněžené hory. Tady máte letáček...

Rázem máte v hlavě zmatek. Na kterou z těch nabídek reagovat? Co jste vlastně původně řešili? Už si vlastně ani nevzpomínate a už takřka namotaná nic je najednou ztracena, takže vám nezbývá nic jiného, než si to ještě nechat trochu odležet. A vrátíte se k tomu až časem. Třeba u konkurence...

Na konci každého textu tak používejte vždy jen jednu výzev k akci. Pokud máte CTA buttonek v patičce, rozmyslete si, jestli nemůže odvádět pozornost od hlavního prodejního cíle dané stránky, ať neděláte mnoho povyku pro nic.

6. Nepřehledná struktura stránek

Pročítám si souhrnnou nabídku služeb a drtím myš o sto šest. Scrolluji dolů a přitom objevuji další a další věci, které pro mě můžete udělat. Kdy to skončí? Čím to vůbec začalo? Stránka je prostě dlouhá jako špageta a já jsem zahlcen. Zahlcen a ztracen, protože netuším, kde co je. Hledat to složitě nebudu, tahle možnost kvůli lenosti a přehlednější nabídce konkurence nepřipadá v úvahu A vím, že nejsem sám.

Návštěvník se na vašem webu potřebuje okamžitě zorientovat, aby nemusel trávit čas hledáním jehly v kupce sena. Vysvětlíme si to na příkladu finanční poradce, jehož služby spadají do 3 stěžejních oblastí:

  1. Investice
  2. Pojištění
  3. Hypotéka

Každý typ služeb je náležitě otextován a najdete je pěkně pohromadě po rozkliknutí stránky „Služby“. Ihned se tam přesvědčíte o výhodnosti investování do podílových fondů a fundovanosti pana poradce. To je super, ale co, když o investování vůbec nepřemýšlíte, protože potřebujete pomoci sjednat hypotéku? Opustíte stránku hned, nebo to ještě zkusíte a sjedete myší o trochu níž? V případě už hledáte u konkurence, ve druhém si čtete něco o pojištění. Hm, zase nic. Dáte i třetí šanci?

Spoléhat na orientační smysl a trpělivost návštěvníků je riskantní. Pokud nabízíte různorodé služby, dejte si záležet na tom, aby bylo jasně patrné, co všechno nabízíte a kde k tomu můžete najít podrobné informace. Jak toho docílit?

  • Přidělte každému typu služby samostatnou položku menu
  • Udělejte u stránky „Služby“ rozbalovací seznam
  • Ponechte si souhrnnou sekci služeb, ale vložte tam menu, které každého odkáže na příslušnou část stránky stačilo kliknout na zaměření

To nezní zrovna neřešitelně, co myslíte?

7. Jste inkognito

Všichni nemůžeme být jako Banksy. Tajemno je lákavé, ale pouze v rámci odpočinkových aktivit. Nejste z umělecké branže a podnikáte v „seriózním“ oboru? Tak se představte. Pod svým pravým jménem a ideálně i s fotografií. Dovolte návštěvníkům získat bližší představu, kdo jste. Až si k psanému projevu přidají i obličej, okamžitě nabydou dojmu, že už vás trochu znají. Jestli prodáváte své služby, prodáváte i sami sebe. Nezapomínejte na to.

8. Kontakt na vás není vždy po ruce

Nepsané pravidlo a mnozí odborníci v psaných komentářích tvrdí, že návštěvník by měl vidět vaše kontaktní informace, jen co vstoupí na váš web. Někdo jde ještě dál a doporučuje, abyste ukazovali mailové nebo telefonické spojení potenciálnímu zákazníkovi po celou dobu jeho pobytu na stránce, ať vám může kdykoliv v průběhu svého brouzdání napsat/zavolat a domluvit obchod. Dává to smysl, že?

Ale není to dogma. Jasně, na většinu webových prezentací lze vztáhnout některé z univerzálních copybabských rad, které doporučují přidat mobil nebo/a e-mail do hlavičky a případně i patičky, ovšem najdou se i výjimky. Jak poznáte, jestli ste jednou z nich? A které kontaktní údaje by neměly ve vaší hlavičce chybět? Zjistíte to snadno. Stačí si zodpovědět dvě zdánlivě banální otázky:

  1. Co chcete, aby návštěvník po příchodu na vaši stránku udělal?
  2. Jak si domlouváte zakázky?

Existují profese, které jsou postavené na telefonickém kontaktu s lidmi. Realitní makléři, finanční poradci, pojišťováci nebo sportovní agenti. Ti všichni „loví“ klienty především se sluchátkem u ucha, protože potřebují uplatnit verbální ekvilibristiku a kouzlo osobnosti, což jim e-mail tolik neumožní. První (a pak i průběžný) kontakt probíhá hlavně přes telefon a slouží k domlouvání osobních schůzek, na nichž už dokážou klienta daleko lépe a snáz ovlivnit. Proto jejich slouží web především k tomu, aby jim lidé co nejrychleji zavolali. A pokud napíšou mail, tak už potenciálním zákazníkům cinknou sami

Pokud mám klienta z podobné branže, vždy mu doporučím uvést si do hlavičky jak mobil, tak e-mail. Pak už záleží na jeho grafickém cítění, jestli si hodí číslo doleva a elektronická adresa vpravo nebo si kontakty uspořádá jinak.

Další početnou skupinu živnostníků, kteří nabízejí své služby na internetu, tvoří řemeslníci a podobní pracanti, kteří tráví většinu času „v terénu“. I oni na svých stránkách uživí jasně viditelný telefonický kontakt, protože jinak přes den nebývají k zastižení. Jsou to praktičtí lidé, žádní teoretici, takže si raději všechno vyříkají po drátu, než zdlouhavě vypisovat. A počítač by v ideálním případě nejraději vůbec nezapínali. Už víte, kam tím směřuji?

Já jsem příklad kreativní profese, jejíž zástupci mají rádi svůj klid. Potřebují se koncetrovat na to, co zrovna dělají a nechtějí být rušeni, když je zrovna políbila múza a dostali nápad, jak ten zapeklitý problém vyřešit. Ale stačí krátké zazvonění a všechno je pryč. Nejde zdaleka jenom o copywritery, do této škatulky ve většině případů spadají i programátoři, grafici nebo architekti, zkrátka lidé, kteří tvoří a nechtějí každých pět minut nahazovat spadlý řetěz. Celou dobu ale jsou na počítači, takže si průběžně kontrolují e-mail a ozvou se vám, až budou mít čistou hlavu.

Takže telefonní číslo v hlavičce nehrotí, ale potřebujete tam vůbec ten mail? To nejlépe posoudíte vy sami, ale povím vám, proč ho tam nemám já. Mým záměrem je, aby si návštěvníci prošli pokud možno všechny podstránky a pochopili celý koncept Koktajícího copywritera. Ano, mám radost, pokud udělám dobrý první dojem, jenže já chci víc. Věřím, že každý, kdo si projde můj web, nenabyde jen dobrého dojmu o mém textařském umu, ale získá přesvědčení, že jsem opravdu profík.A pak mě už nekontaktuje jako návštěvník, nýbrž fanoušek. ☺

Pár vět závěrem

Dopustili jste se některých z výše uvedených chyb? Opravte je. Uvidíte, že i malá změna může rezultovat ve velký prodej. Tak hlavu vzhůru, vždyť nikdo není dokonalý.





Líbil se vám článek? Sledujte mě na Facebooku, ať vám neuniknou žádné tipy ₰ triky, jak prodávat textem.