Nejčastější copywriterské chyby při tvorbě webu – děláte je taky? I.

Otextovat web není žádná sranda. Říkají mi to klienti, když se na mě obrací s prosbou o pomoc. A mají naprostou pravdu. I profíkovi dá dost práce, aby připravil obsahový návrh na úrovni, takže není překvapení, že nadšený amatér nebo jen mírně pokročilý laik v oblasti copywritingu často tápe a netuší, kudy kam. Dávají do toho srdce i čas, ale výsledek nikde. Přitom by stačilo tak málo, neopakovat donekonečna ty nejčastější textařské chyby při tvorbě webu. Dopouštíte se jich i vy?

Pojďme se podívat na nejvíce frekventované copywriterské omyly a ukažme si možné alternativy na příkladech z mého webu. Ten možná taky není bez chyby, ale pro názornou ukázku postačí a hlavně - nemusím složitě žádat majitele o souhlas s použitím printscreenů. ☺

1. Myslíte si, že váš web je primárně o vás

Není. Nikoho nezajímáte. Lidem jste naprosto ukradení. Je to smutné zjištění, ale tou deziluzí si musí projít každý, kdo podniká na internetu. A čím dříve to zlomí srdce i vám, tím lépe pro váš byznys, protože tohle bývá moment prozření a zahájení orientace na zákazníka. Stačí jen trošku upravit optiku a místo „JÁ“ používat takřka výhradě zájmeno „VY“.

Obsah se nijak nezmění, ale celkové vyznění bude diametrálně odlišné. Daleko lepší. Ruku na srdce, jsou pro vás přednější cizí lidi a jejich schopnosti, nebo vy a vaše potřeby? Tak vidíte. A zkuste to rovnou pojmout jako výzvu k akci.

Jaké jsem měl možnosti a co by na to asi tak říkali návštěvníci?

I. Umím vyprávět příběhy tak, aby prodávaly

  • Jsem šikovný & vím to. A když mě nikdo nepochválí, tak to udělám sám, ale co z toho budou mít ostatní? Většina lidí to ihned přejde jako nevyžádané chvástání a půjdou dál. Někam, kde se nebudou jenom vytahovat, ale něco jim taky nabídnou.

II. Odvyprávím váš příběh tak, aby prodával

  • No vida, to je jiná káva. Obsahuje konkrétní výhodu, která tomu, kdo aktivně shání copywritera přijde vhod. Už to vypadá lépe, ale ze struktury textu je patrné, že by šel celý překlopit do výzvy k akci, tak proč to nezkusit?

III. Vyprávějte svůj jedinečný příběh. Ten přece prodává

  • Heuréka! Stačila jen kosmetická úprava a rázem i při letmém pohledu zjistíte:
    • Co získáte
    • Proč byste to měli chtít
    • Co máte dělat

Vidíte ten rozdíl?

Nuže, co z toho plyne? Nesnažte se lidi přesvědčit, kolik toho umíte a jak jste dobří. Zkuste svým návštěvníkům jasně, stručně a srozumitelně sdělit konkrétní výhodu, kterou jim spolupráce s vámi přinese. A pokud to formulujete prostřednictvím výzvy k akci, určitě zaznamenáte zvýšení prodeje.

2. Obecné a nicneříkající intro

Divili byste se, kolik je u nás „vítačů“. Brrr, vždyť je rok 2018! Zapomeňte na Martyho McFlye a DeLorean, nejspolehlivější stroj času je návštěva stránky, která vás přivítá větičkou typu:

  • „Dobrý den, vítejte na mé stránce, kde najdete…“
  • „Tento web je zaměřený na…“
  • „Vítáme vás a věříme, že…“

Neříkejte, že vás to okamžitě nevrátilo o 15 let zpátky, kdy podobné intro bylo to první, co jste si po vítězoslavném zabzučení modemu přečetli. Retro je fajn a nostalgie není nikdy na škodu, jenže tohle už je za hranou dobrého vkusu i trpělivosti současné generace.

Mějte na paměti, že každý návštěvník vám v průměru věnuje pouze 1,6 vteřiny pozornosti, během níž zkrátka potřebuje zjistit, co mu nabízíte a proč by měl pokračovat ve čtení. Zapomeňte na zdlouhavé intro, vítání i dojímání se nad tím, že někdo přišel. Jděte okamžitě k věci a představte se pomocí konkrétní výhody, kterou dotyčný uvítá. Ideálně pak v pěkném grafickém hávu a se smysluplnou fotkou.

Husí brk a kalamár jako symbol psaní, páska přes pusu coby znak řečového handicapu (a pocta plakátu Lid vs. Larry Flint!) a poměrně nezvyklý slogan, který rozvíjí vše, co je naznačeno ve fotce, ale zároveň jednoznačně deklaruje konkrétní výhodu, kterou nabízím. Kdybych vám místo toho poděkoval za navštívení stránky a vyjádřil naději, že zde snad najdete to, po čem toužíte, kolik času byste mi věnovali? Proto radím, pište:

  • K věci
  • Bez omáčky
  • Hravě

… ať návštěvy vašeho publika nevypadají takto:



3. Chybí koncept

Každý se chce odlišit a zkouší všechno možné, čím by svou prezentaci obzvláštnil. To je jistě snaha chvályhodná, jenže až příliš často končí podobně, jako když pejsek a kočička pekli dort. Většinou z toho vzejde pokrm, který sice obsahuje mnoho různých chutí, ale jako celek nikomu nechutná. Vytvořte si ucelený koncept a ujasněte si, co a jak chcete sdělit.

Ani Koktající copywriter z nebe nespadl. Nebudu lhát, uchopit tu nosnou myšlenku a sladit s ní všechny komponenty dalo fakt zabrat. Pár bezesných nocí a několik zoufalých útěků k flašce mě to stálo, ale vyplatilo se. Už stovky lidí mi potvrdilo, jak je při pohledu na můj web jasně patrné, že:

  • Cílím na inteligentní lidi, kteří mají rádi nadsázku a nebojí se dělat věci jinak. Jasně, někomu to může připadat jako trapné hraní na city, ale aspoň hned ví, že můj styl není nic pro ně. A i to je záměr.
  • Koncept Koktajícího copywritera názorně představuje mou tvorbu, aniž bych musel dokládat další reference. Nikdo mě už nemusí žádat o ukázky textů, protože po prostudování tohoto webu zjistí, že si zakládám na humoru a určité neotřelosti, ale zároveň si vždy zachovávám profesionalitu a serióznost.
  • Nerad volám s cizími lidmi a domlouvám pracovní věci přes telefon. Není mi to příjemné, ale také to vnímám jako rušivý element, který mě dokáže vyvést z koncentrace. Proto preferuji komunikaci on-line nebo osobní jednání. A když vám člověk v položertu napíše, že neumí mluvit, tak mu určitě nebudete chtít volat a raději mu napíšete. Váš čas je příliš drahý, než abyste poslouchali rapera s nejpomalejší flow na světě.
  • Ten příběh budí emoce. A rozhodně ne prvoplánově, protože balbutismus a celý život pilovaná schopnost psaného slova spolu úzce souvisí, takže ta relevance tam je. Celým projektem se tak line poselství, že všechno zlé je pro něco dobré.
  • Grafická i obsahová stránka zaujmou na první dobrou. Jednoduchý a čistý design, stručný, ale úderný text a k tomu stylové fotografie. Jednotlivé komponenty spolu ladí, neruší, nestrhávají pozornost a společně tak dotváří celkový obraz hlavní myšlenky, která mě odlišuje od konkurence a činí mne snadno zapamatovatelným.

No, posuďte sami.

Resumé? Rozmyslete si, jaké chcete předat poselství, čím se plánujete odlišit a které emoce potřebujete vyvolat. Vytvořte si koncepci a dodržujte ji na celé stránce Návštěvníci poznají, že nad svou prezentací přemýšlíte a víte přesně, co a jak chcete sdělit. Zvýší vám to důvěryhodnost i konverzní poměr.

4. Berete se smrtelně vážně

John Lennon nevěřil nikomu nad 30, já třeba přistupuji s lehčí nedůvěrou k lidem, kteří nemají smysl pro humor. A nebo ho jen nedají najevo, což je velká škoda, protože i malý vtípek dokáže spolehlivě prolomit ledy. Buďte bez obav, o vaši serióznost nepřijdete, naopak k ní přidáte i sympatickou dávku sebeironie a nadhledu. Pouze sebevědomý člověk si dokáže udělat legraci i sám ze sebe. Zná totiž své kvality a ví, že nějaká nadsázka je v očích ostatních opravdu nesníží.



To be continuted

Samochvála smrdí a tenhle článek už páchne až až. Tak já jdu vyvětrat a zbytek copywriterských chyb si probereme příště.



Líbil se vám článek? Sledujte mě na Facebooku, ať vám neuniknou žádné tipy ₰ triky, jak prodávat textem.