Lesk a bída copywritera aneb proč Mark Zuckerberg nechce být dobrým milencem?

Určitě ten pocit znáte. Stojíte před náročnou, ale nesmírně zajímavou výzvou. Popasujete se s ní tak, že jste na sebe pyšní, jenže pak vám do toho vyšší moc hodí vidle. A všechna snaha je rázem zbytečná. Je to k vzteku, leč neuděláte nic. Můžete si z toho však vzít ponaučení. Vítejte u lekce „From hero to zero aneb lesk a bída copywritera“.

Před pár měsíci se mi ozval Jakub, otec – zakladatel projektu Dobrý milenec, s prosbou o přepracování několika prodejních stránek. To se hned po měsíci projevilo 248% nárůstem prodeje, takže jsme se rozhodli ve spolupráci pokračovat. Dalším úkolem bylo připravit novou sadu facebookových reklam, protože ta předchozí nebyla dostatečně kreativní. Chyběla jí neotřelost, vtip a větší orientace na cílovou skupinu. Kubův původní sponzorovaný příspěvek vypadal takto:

Jo, vy vlastně asi ještě neznáte základní strukturu FB reklamy, že?

<teoretické intermezzo>

Jaké části má textová reklama na Facebooku? A k čemu slouží?

  1. Horní popisek – intro, nastínění problému, kterým cílovka může trpět, vyvolání emocí a nabídka řešení.
  2. Nadpis - hlavní sdělení, jehož cílem je úderně a srozumitelně nabídnout konkrétní výhodu.
  3. Dolní popisek - rozvíjí a doplňuje nadpis + obsahuje závěrečnou výzvu k akci.

<teoretické intermezzo>

Tak zpět k Dobrému milenci. Vyzbrojeni znalostmi, jimiž už také disponujete, jsme se pustili do práce. S vědomím, že nesmíme využít výrazy jako:

  • sex,
  • erekce,
  • ejakulace,
  • vyvrcholení.

Možná jste si všimli, že ejakulace u první reklamy nevadila. To je pravda, jenže tam byla součástí obrázku, nikoliv textu. Že by to ale hrálo až tak důležitou roli?

Nuže což, prudérnost Marka Zuckerberga je mrzutá, ale budiž. Jak zaujmout cílovou skupinu, aniž byste použili jakákoliv klíčová slova? Především kreativitou, hravostí a opisem natolik důmyslným, že každý pochopí, kudy běží zajíc. Projekt Dobrý milenec nabízí 2 stěžejní výhody a s nimi spojené cílovky – předčasné ejakulátory a muže, kteří trpí nestálou a nedostatečnou erekcí. Pro první z nich jsme připravili tuto reklamu:



Problémy s erekcí jsme vyřešili využitím nechvalně proslulých vět „Mně to nevadí, já Tě stejně miluju“ a „To se občas stane každému“. Ty vyvolají emoce, cílovka se s nimi hned ztotožní a Facebook je povolí. Alespoň jsme si to mysleli.

Omyl.



Sociální síť všechny nápady nekompromisně vetovala, takže výše uvedená reklama je dílo kamaráda grafika z cyklu co by kdyby…

Jenže proč? Vždyť nabízený produkt byl stejný jako ten, na který už jednou reklama běžela a v textových návrzích jsme nepoužili žádná sprostá ani potenciálně škodlivá slova. Nechápal jsem, co je na té první verzi tak odlišného, že byla povolena, zatímco ty nové nikoliv. Po chvilce tápání vyvstala jednoduchá odpověď – Facebook původní reklamu uznal omylem. S největší pravděpodobností selhal lidský faktor a nějakým záhadným způsobem nevystavil stopku něčemu, co zásady propagace na FB zcela jednoznačně zakazují.

… a co z toho plyne?

Pokud nabízíte služby, které mohou být z pohledu Facebooku na hraně, zkontrolujte si, jestli neodporujete zásadám pro tvorbu a uveřejňování reklam. Divili byste se, co všechno panu Zuckerbergovi nevoní. Nespoléhejte ani na to, že co prošlo jednou, to projde znovu. Nemusí tomu tak být. Ušetříte si čas, úsilí i případné náklady na copywritera a správce FB kampaní. Bojovat s větrnými mlýny je ušlechtilé, ale naivní. Raději se věnujte nečemu, co má smysl. Třeba tréninku Dobrého milence.



Líbil se vám článek? Sledujte mě na Facebooku, ať vám neuniknou žádné tipy ₰ triky, jak prodávat textem.