Proč by si Quentin Tarantino copywritingem nevydělal ani na čtvrtlibrák se sýrem z Big Kahuna Burgeru?

Quentin Tarantino, muž, díky němuž i ten nejzatvrzenější ateista zná alespoň jednu pasáž z Bible nazpaměť a každý začínající gangster ví, že afroamerické nebožtíky neskladujeme tam, kde to není výslovně povoleno. Maniak z videopůjčovny svým nezaměnitelným textařským rukopisem rozboural zavedené pořádky ve filmovém průmyslu a miliony diváků pravidelně hltají každé slovo z jeho pera. Ale co funguje na plátně, nemusí slavit úspěch na internetu. Proč by dvojnásobný držitel Oscara v kategorii původní scénář jako copywriter vyhořel?

1. Přílišná ukecanost

Gauneři poskytli vysvětlení, o čem Madonna zpívá v písní Like a virgin; Pulp Fiction odhalilo, proč není moudré jíst v Indočíně z misky s rýží, pokud naštvete pana Wallace a Hanební pancharti nás prostřednictvím plukovníka Landy obohatili o svéráznou bajku O židovi a kryse. A takhle by šlo pokračovat ještě hodně, hodně dlouho. Co film, to nějaká konkrétní výhoda, ale každé akci pravidelně předchází desetiminutové proslovy. Takový luxus si však v copywritingu nemůžete dovolit.

Film poskytuje ohromný prostor k pozvolnému budování atmosféry. Na plátně nevadí zdlouhavé monology nebo cool hovory o ničem. Divák se těžko zvedne uprostřed promítání jen proto, že scénář není dostatečně přímočarý. Tam i čtvrt hodiny se zatajeným dechem a lehce nadzvedlým žaludkem posloucháte vyprávění, čím vším si mohou projít jedny zlaté hodinky. Avšak na internetu tak oddané publikum nenajdete. Nehrajte si na Quentina a ve svých textech:

  • mějte tah na bránu,

  • jděte hned k věci,

  • buďte struční.

2. Nelineární styl vyprávění

Tarantino používá inovativní příběhovou strukturu. Děj rozděluje do kapitol, přičemž chronologická posloupnost opravdu nehrozí. Vzpomeňte na Historky z podsvětí, kde Pumpkin vyznává lásku Honey Boney na samém začátku, ale pokračování scény se dočkáme až v úplném závěru. Předposlední repliku ve filmu má Vincent Vega, jenž už před půl hodinou poznal, že i na záchod je záhodno chodit náležitě vybaven. A Zed je mrtvej, lásko, je mrtvej. Zed je mrtvej.

Není nic, co by náročného diváka potěšilo více, než na samém konci ze všech předchozích střípků poskládaná mozaika. Ten pocit, kdy do sebe rázem zapadnou všechny linie a vytvoří ucelený a na sebe navazující příběh, je k nezaplacení. Pozorný fanda odchází nadšený z toho, jak to tvůrce báječně vymyslel. Pokud jste ale filmu nevěnovali maximální pozornost, opustíte sál zklamaní a svému doprovodu si postěžujete, jaká to byla nelogická blbost a ztráta času. A to si na svém webu nemůžete dovolit. Nechcete přece, aby vaši návštěvníci byli zmateni.

Takže?

Provádějte návštěvníka z bodu A do bodu B, na zbytek abecedy zapomeňte. Pokud uděláte i takto přímočarou cestu dostatečně zajímavou a cíl náležitě lákavý, velké množství spokojených pasažérů vás nemine.

3. Černý humor na hraně dobrého vkusu

Jak často jsme svědky toho, že homosexuální znásilnění vede k usmíření dvou nepřátel na život na smrt? A co ta slavná scéna v autě? Ano, ta s pistolí, silniční nerovností a mozkem na zadním sedadle. V Nespoutaném Djangovi třeba ten historický exkurz do období před vypuknutím občanské války a nahlédnutí pod pokličku zrození Ku-klux-klanu, kdy jeho členové první velkou bitvu svedli se zákeřným prostěradlem a špatně vystřiženými dírami pro oči? Tarantino využívá situace, které nejsou k smíchu a přetaví je v komedii.

Komedii, jež rozhodně nepobaví každého. Snaha o humor se vždy cení, ale vyhýbejte se kontroverzním tématům. Někdo by i (podle vás) nevinné odlehčení mohl vnímat jako nemístný žert a okamžitě byste ztratili jeho sympatie. Neriskujte to a nevtipkujte o ničem, co polarizuje společnost. Mohlo by to rozdělit i vaše publikum.

Neopičte se a pište po svém

Buďte scénáristou svého vlastního příběhu. Nevyhrajete sice cenu Akademie, ale získáte něco mnohem důležitějšího. Zákazníky.



Líbil se vám článek? Sledujte mě na Facebooku, ať vám neuniknou žádné tipy ₰ triky, jak prodávat textem.