Jak napsat úderný slogan, díky kterému vás nebude možné ignorovat

V byznysu platí stejná pravidla, jako na Tinderu. Bez zajímavé udičky se většinou nedočkáme ani reakce, natož konverze. A chytlavý slogan je pomyslnou úvodní balící hláškou, která zaujme, prolomí ledy a pomůže zahájit dialog, díky čemuž získáme šanci proniknout do zákazníkova srdce. I peněženky. Podívejte se, jak vymyslíte reklamní heslo, jenž zaručeně osloví.

Slogan je základ brandu

Slogan je pomyslnou výkladní skříní každé značky, firmy nebo produktu. Těch několik slov mnohdy rozhoduje o tom, zda zaujmete veřejnost, dostanete se do všeobecného povědomí a získáte pozornost potenciálních zákazníků. Na chytlavém sloganu lze postavit celý brand, aby si s ním lidé ihned spojili danou společnost či konkrétní produkt. Proto jeho tvorba zaslouží náležitou pozornost.

Jasně, můžete na to jít z voleje a zkusit vymyslet slogan bez přípravy, ale já doporučuji začít poctivou rešerší vlastních služeb, zákaznických tužeb a konkurence.

  1. Udělejte brainstorming a sepište si co nejvíce unikátních prodejních argumentů, tedy věcí, které umíte, v nichž vynikáte a jimiž se odlišujete od konkurence. Uvidíte, že přijdete na dobré nápady, které budete moci využít při tvorbě sloganu.

    Jeho hlavní myšlenku pak lze různě rozvíjet a pracovat s jejím poselstvím, čímž si značně usnadníte proces vymýšlení claimů na prodejní stránky nebo do kampaní.



  2. Snažte se vcítit do kůže vašeho typického zákazníka a ujasněte si, jaké má problémy, co hledá, kterak mu můžete pomoci a jak chcete, aby vaše služby vnímal? Vytvořte si personu a nastiňte základní potřeby cílové skupiny i možné cesty k jejímu oslovení.



  3. Podívejte se na stránky konkurentů a zjistěte, jak to dělají oni. Dobré věci vás inspirují a špatné zase ukážou, kudy cesta opravdu nevede.



Po přípravné fázi už tedy zhruba víte:

  • co můžete nabídnout,
  • komu to chcete nabídnout,
  • jak se to pokusíte nabídnout.

Nyní se již můžete směle pustit do práce. Zkuste vyjádřit požadované emoce prostřednictvím vymyšlených argumentů tak, aby vaše potenciální klientela ve výsledném sloganu našla řešení svých problémů. A přijít s atraktivním claimem, který bude:

  • výstižný,
  • originální,
  • zapamatovatelný.

To zní pěkně (a snadno proveditelně), ale jak toho docílit?

  • 1. Buďte co konkrétnější

Ne, dnes opravdu nestačí tvrdit, že jste nejlepší. V 21. století potřebujete jasně a srozumitelně sdělit, proč jste nejlepší nebo z jakého důvodu by vám někdo vůbec měl věnovat svůj drahocenný čas. Čím konkrétnější budete v pojmenování výhod, které vámi poskytované služby nabízí, tím větší budou šance, že zaujmete.

Takže místo strohé a hodně obecné proklamace typu „Poskytujeme poradenské služby v oblasti energetiky“ sdělte zcela konkrétní benefit, například: „Snížíme vaše výdaje za energie“.

  • 2. Jednejte na rovinu

Jste začátečník a teprve získáváte zkušenosti? Nebo je na vás něco, co by mohlo potenciální zákazníky trošku zaskočit? Nebojte se to přiznat. Lidi ocení upřímnost. Není nic horšího než přetvářka a pozvánka k prohlídce vzdušných zámků. Jednejte na rovinu, vyplatí se to. A nezapomínejte – i z nedostatku lze udělat přednost, pokud se s ním naloží kreativně.

Příkladem budiž slavný slogan „We're number two, we try harder“, kterým autopůjčovna Avia přiznala, že jsou sice dvojkou v oboru, ale o to více se snaží uspokojit zákazníka. Občas je zkrátka nejlepší strategií nebrat se příliš vážně.

Nevidomý masér třeba může cílit na ostýchavější ženy, které se bojí svléknout před cizím člověkem a tím pádem jsou i během masírování v tenzi. A nabídnout jim perfektní relax bez strachu z chlípných pohledů. Co bych mu doporučil?

„Perfektní masáž. Naprosté uvolnění. Žádné očumování.“

  • 3. Odlište se

Jedna z mých oblíbených skupin na Facebook je stránka „Více než reklama“, kde se průběžně objevují slogany, které obsahují slovní spojení „více než“. A věřte mi, že nové exempláře nejrůznějších variací tohoto strašidelného klišé se tam přidávají takřka denně.



Už jsem tam viděl poklady, jež byly více než čištění zubů, sekání zahrady nebo barvení vlasů. Co si pod tím máme představit pravděpodobně ví pouze ti inovátoři, kteří podobné skvosty vymýšlejí. Takhle tedy opravdu ne. Buďte originální a zkuste zaujmout neotřelým, vtipným a hlavně pravdivým způsobem. Lidi pak sami pochopí, že (a proč) vaše služby jsou něco víc, než…

Jste trenér plavání a chcete oslovit muže, kteří prožili pubertu ve druhé půlce devadesátek, místo čtení Playboye sledovali Pobřežní hlídku a každou noc snili o záchraně prostřednictvím dýchání z úst do úst od silikonové kolegyně Mitche Buchannona? Proč to nepojmout kupříkladu takto:

„Teď už se budete topit pouze za přítomnosti Pamely Anderson.“

  • 4. Zkracujte, co to jenom jde

Žádný slogan není v prvotní fázi tak krátký, aby nešel zestručnit. I reklamní guru David Ogilvy musel 104krát přepisovat a zkracovat svůj původní nápad, než přišel s legendárním tvrzením, že: „V 60 mílích za hodinu je ten nejhlasitější hluk, co nový Rolls-Royce vydává, tikot elektrických hodin.“

Zkuste proto ořezat vámi vymyšlený claim, co to jenom půjde. Osekejte ho až na dřeň. Uvidíte, že méně slov mu jenom prospěje. Obecně pak platí (byť je to v rozporu s výše uvedenou ukázkou, která je tak klasickou výjimkou potvrzující pravidlo), že úderný slogan by se měl vejít do 10 slov.

Potřebujete zúdernit váš slogan?

Držím palce. A zároveň nabízím své služby. Nechcete se trápit s vymýšlením výstižného, zapamatovatelného a originálního reklamního hesla? Napište mi.



Líbil se vám článek? Sledujte mě na Facebooku, ať vám neuniknou žádné tipy ₰ triky, jak prodávat textem.